Artykuł promocyjny Opublikowany przez: Listek Źródło artykułu: materiał partnera 2022-09-12 11:15:35
Autor zdjęcia/źródło: materiał partnera
Stymulacja wizualna, sposób na nudę, osamotnienie, ciekawość, brak miłości i intymności, czy brak zaangażowania w życie rodzinne często realizowane/kompensowane są w postaci oglądania treści pornograficznych. Zachowania te często przybierają formę mechanizmów obronnych (przykładowo supresja, czyli tłumienie własnych potrzeb, czy przekonań), lub wspierać osobę w etapach rozwojowych. Brak odpowiedniego zaspokojenia danych potrzeb może motywować częstsze sięganie po treści pornograficzne. Analogicznie w kwestii edukacji seksualnej – brak edukacji na odpowiednim poziomie, zarówno edukacji rodzicielskiej, jak i systemowej skłania osobę do sięgania do alternatywnych źródeł wiedzy.
Treści pornograficzne nie zawsze niosą ze sobą negatywne konsekwencje w kontekście rozwojowym. Zabezpieczenie w postaci prezerwatyw coraz to popularniejsze w filmach pornograficznych propaguje bezpieczny seks, co może mieć wpływ na inicjację seksualną nastolatków. Badacze z Australii, Nowej Zelandii i Stanów Zjednoczonych propagują oglądanie pornografii w ramach edukacji seksualnej, oczywiście przy szerszym omówieniu tematu wraz z grupą, podkreślając, że rysunki i ilustracje nie są wystarczające, żeby zaspokoić ciekawość, a brak omówienia obejrzanych treści może skutkować częstszym do nich sięganiem (Tjaden 1988, Allen 2006, McKee 2007). Oczywiście treści są odpowiednio wyselekcjonowane, ugruntowane w nurtach ciałopozytywności, oraz inkluzywne.
Niewłaściwie dobrane treści prowadzą do seksualizacji społeczeństwa, czyli postrzegania innych osób wyłącznie przez pryzmat seksualny, niekiedy definiowany jako rzeczowy (Attwood 2009, McNair 2012). Najczęstszymi konsumentami treści pornograficznych są osoby homoseksualne, dla których materiał edukacyjny w szkole nie jest dostosowany, co wiążę się z większym ryzykiem przemocy internetowej i seksualnej względem ich (Waugh 1996, Ruddock and Kain 2006, Hiller and Harrison 2007, Kubiechek et al. 2010).
Przemoc seksualna najczęściej postrzegana jako fizyczne formy przemocy na tle seksualnym, na przestrzeni ostatnich lat bardzo zmieniła swoją formę. Wraz z digitalizacją społeczeństwa, przemoc częściowo przeniosła się do Internetu. Coraz popularniejszy jest sexting, czyli wymiana zdjęć i nagrań o charakterze seksualnym w formie czatu. Niestety, ale treści tego typu w łatwy sposób mogą zostać rozpropagowane. Czaty, które z pozoru gwarantują bezpieczeństwo, ze względu na krótkotrwały dostęp do zdjęcia (aplikacja Snapchat, wygasające wiadomości na Instagramie, czy tryb znikających wiadomości na Messengerze), de facto bezpieczeństwa nie dają, skoro każdej wiadomości można zrobić screenshota. Popularne wśród osób młodych sex kamerki, zapewniające o bezpieczeństwie transmisji często okazują się być nagrywane. Również nagrywanie filmów pornograficznych na własną rękę, w celu „uwiecznienia” na nagraniu wspólnych przeżyć seksualnych może stanowić zagrożenie. Nagrania, zdjęcia, oraz screenshoty mogą zostać opublikowane bez zgody, czy użyte w ramach szantażu. Mogą być przesyłane dalej wśród znajomych, w celu upokorzenia, lub zemsty. Ofiarą takiego zjawiska, z ang. revenge porn staje się z roku na rok coraz więcej osób, a odnalezienie sprawcy często jest bardzo trudne. Według grupy „Ditch the Label”, 26% młodych dorosłych doświadczyło publicznej prezentacji swoich nagich zdjęć, z czego 12% z nich podjęło się próby samobójczej, a 32% znacząco straciło poczucie własnej wartości. Osoby te znacznie częściej sięgały po używki, a w wyniku traumy często decydowały się na izolację społeczną (UniversitiesUK, 2021).
Osoby, które zarazem przyjmują rolę oprawcy, jak i ofiary są najczęściej osobami samotnymi, pogubionymi. Warto pamiętać, że w Internecie nikt nie jest anonimowy, a treści, które raz się w Internecie pojawią, prawdopodobnie w pełni nigdy z niego nie znikną.
Zobacz też:
Dlaczego młodzież ogląda pornografię – motywatory, oraz prewencja debiutu w młodym wieku.
Artykuł przygotował Bartłomiej Pisarski z Centrum Terapii Haak
Bibliografia
Albury, K. (2014) Porn and sex education, porn as sex education. Journalism and Media Research Centre, The University of New South Wales, Sydney, Australia. Porn Studies, Vol. 1, Nos. 1-2, 172-181.
Allen, L. (2006). “Looking at the Real Thing”: Young Men, Pornography, and Sexuality Education. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 27 (1): 69-83.
Attwood, F. (2009). Mainstreaming Sex: The Sexualization of Western Culture. London and New York: IB Tauris.
Burtaverde, V., Jonason, P, K., Giosan, C., Ene, C. (2021). Why Do People Watch Porn? An Evolutionary Perspective on the Reasons for Pornography Consumption. Evolutionary Psychology April-June 2021: 1-15
Dalmacito, A., Cordero Jr. (2020). Porn World: An Exploration into the Narratives of Youth Addicted to Pornography. The International Journal of Interdisciplinary Social and Community Studies. De La Salle University. Philippines
De Angeli, A., Falduti, M., Menendez Blanco, M., Tessaris, S. (2021). Reporting Revenge Porn : a Preliminary Expert Analysis. CHItaly ’21, July 11-13, 2021, Bolzano, Italy.
Hiller, L., Harrison, L. (2007). Building Realities Less Limited Than Their Own. Sexualities 10: 82-100
Kubicek, K., Beyer, W. J., Weiss, G., Iverson, E., Kipke, M, D. (2010) In the Dark: Young Men;s Stories of Sexual Initiation in the Absence of Relevant Sexual Health Information. Health Education & Behavior 37 (2): 243-263.
McKee, A. (2007). “Saying you’ve been at dad’s porn book is part of growing up”: youth, pornography and education. Metro Magazine 155. 118-122.
McNair, B. (2012) Porno? Chic! How Pornography Changed the World and Made it a Better Place. London: Routledge
Rogers, R. (2022). Cyber Abuse Behaviour in Young Adults: Revenge Porn and how the Bournemouth University Community can learn from the issue. https://osf.io/6wb97 . Dostęp: 18.08.2022
Ruddock, J., Kain, I. (2006). Seeking Pleasure in Politics of PowerL Interrogating Idea of Pleasure in The Sex Practices and Choices of Marginalised (Queer) Young People. Paper presented at the National HIV and Related Diseases Conference, National Centre for HIV and Social Research (NCHSR), University of NSW, Sydney, April 20-21.
Sabina, C., Wolak, J., Finkelhor, D. (2008). The nature of Dynamics of Internet Pornography Exposure for Youth. CyberPsychology & Behavior
Tjaden, P, G. (1988). Pornography and Sex Education. Journal of Sex Research 24(1): 208-212.
UniversitiesUK. (2021). Tackling Online Harassment and promoting online welfare. https://www.universitiesuk.ac.uk/sites/default/files/field/downloads/2021-07/tackling-online-harassment.pdf Dostęp: 20.08.2022
Waugh, T. (2003). The Porn Myth: In the End, Porn Doesn’t Whet Men;s Appetites – It Turns Them Off the Real Thing. New York Magazine.
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.