LOGOPEDA RADZIKategorie: Rozwój Liczba wpisów: 13, liczba wizyt: 57419 |
Nadesłane przez: kaliope dnia 27-02-2010 13:10
Proponuję poćwiczenie dykcji poprzez powtarzanie wierszy. Mogą je powtarzać wszyscy, zarówno dzieci, młodzież jak i dorośli. Tego typu wierszyki oraz inne możecie państwo znaleść na stronie internetowej http://forum.gazeta.pl/forum/w,576,67775017,67781317,Re_wierszyki_cwiczace_dykcje.html, z której i ja skorzystałam.
WIERSZYKI ĆWICZĄCE DYKCJĘ BĄK Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł. BYCZKI W trzęsawisku trzeszczą trzciny, trzmiel trze w Trzciance trzy trzmieliny a trzy byczki znad Trzebyczki z trzaskiem trzepią trzy trzewiczki. BZYK Bzyczy bzyg znad Bzury zbzikowane bzdury, bzyczy bzdury, bzdurstwa bzdurzy i nad Bzurą w bzach bajdurzy, bzyczy bzdury, bzdurnie bzyka, bo zbzikował i ma bzika! CHRZĄSZCZ Trzynastego, w Szczebrzeszynie chrząszcz się zaczął tarzać w trzcinie. Wszczęli wrzask Szczebrzeszynianie: - Cóż ma znaczyć to tarzanie?! Wezwać trzeba by lekarza, zamiast brzmieć, ten chrząszcz się tarza! Wszak Szczebrzeszyn z tego słynie, że w nim zawsze chrząszcz BRZMI w trzcinie! A chrząszcz odrzekł niezmieszany: - Przyszedł wreszcie czas na zmiany! Drzewiej chrząszcze w trzcinie brzmiały, teraz będą się tarzały. CIETRZEW Trzódka piegży drży na wietrze, chrzęszczą w zbożu skrzydła chrząszczy, wrzeszczy w deszczu cietrzew w swetrze drepcząc w kółko pośród gąszczy. CZYŻYK Czesał czyżyk czarny koczek, czyszcząc w koczku każdy loczek, po czym przykrył koczek toczkiem, lecz część loczków wyszła boczkiem. DZIĘCIOŁ Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął. GORYL Turlał goryl po Urlach kolorowe korale, rudy góral kartofle tarł na tarce wytrwale, gdy spotkali się w Urlach góral tarł, goryl turlał chociaż sensu nie było w tym wcale. HUCZEK Hasał huczek z tłuczkiem wnuczka i niechcący huknął żuczka. - Ale heca... - wnuczek mruknął i z hurkotem w hełm się stuknął. Leży żuczek, leży wnuczek, a pomiędzy nimi tłuczek. Stąd dla huczka jest nauczka by nie hasać z tłuczkiem wnuczka. JAMNIK W grząskich trzcinach i szuwarach kroczy jamnik w szarawarach, szarpie kłącza oczeretu i przytracza do beretu, ważkom pęki skrzypu wręcza, traszkom suchych trzcin naręcza, a gdy zmierzchać się zaczyna z jaszczurkami sprzeczkę wszczyna, po czym znika w oczerecie w szarawarach i berecie.... KRÓLIK Kurkiem kranu kręci kruk, kroplą tranu brudząc bruk, a przy kranie, robiąc pranie, królik gra na fortepianie. KRUK Za parkanem wśród kur na podwórku kroczył kruk w purpurowym kapturku, raptem strasznie zakrakał i zrobiła się draka, bo mu kura ukradła robaka. MUSZKA Mała muszka spod Łopuszki chciała mieć różowe nóżki - różdżką nóżki czarowała, lecz wciąż nóżki czarne miała. - Po cóż czary, moja muszko? Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką! Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki i unurzaj w różu nóżki! PCHŁA Na peronie w Poroninie pchła pląsała po pianinie. Przytupnęła, podskoczyła i pianino przewróciła. SZCZENIAK W gąszczu szczawiu we Wrzeszczu klaszczą kleszcze na deszczu, szepcze szczygieł w szczelinie, szczeka szczeniak w Szczuczynie, piszczy pszczoła pod Pszczyną, świszcze świerszcz pod leszczyną, a trzy pliszki i liszka taszczą płaszcze w Szypliszkach. TRZNADLE W krzakach rzekł do trznadla trznadel: - Możesz mi pożyczyć szpadel? Muszę nim przetrzebić chaszcze, bo w nich straszą straszne paszcze. Odrzekł na to drugi trznadel: - Niepotrzebny, trznadlu, szpadel! Gdy wytrzeszczysz oczy w chaszczach, z krzykiem pierzchnie każda paszcza! ŻABA Warzy żaba smar, pełen smaru gar, z wnętrza gara bucha para, z pieca bucha żar, smar jest w garze, gar na żarze, wrze na żarze smar.
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:43
"Zabawy i ćwiczenia słuchowe"
Ćwiczenia, które pragnę zaprezentować w poradniku przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Przyczyniają się one nie tylko do tego by usprawniać narządy mowy, ale również, by rozwijać słuch fonematyczny u dzieci.
Oprócz tego , że powinny one być zabawą i sprawiać dziecku przyjemność, wymagają jednocześnie systematyczności i wytrwałości. Dzięki temu osiągnie się oczekiwane efekty.
Dzisiaj zajmę się ćwiczeniami słuchowymi z wykorzystaniem bodźców niewerbalnych. Uczą one koncentrowania uwagi na sygnałach słuchowych, rozpoznawania ich oraz różnicowania dźwięków.
Zachęcam wszystkich rodziców do wykorzystania tych ćwiczeń i zabaw w domu z dzieckiem.
ZABAWY I ĆWICZENIA SŁUCHOWE Z WYKORZYSTANIEM BODŹCÓW NIEWERBALNYCH :
1. Rozpoznawanie dźwięków instrumentów melodycznych, np. trąbki, gitary, pianina, bębenka, cymbałki itp. Można połączyć rozpoznawanie instrumentów z wyszukiwaniem odpowiedniego obrazka.
2. Rozpoznawanie głosów różnych zwierząt nagranych na taśmie magnetofonowej lub płycie kompaktowej.
3. Rozpoznawanie dźwięków samodzielnie wytworzonych, jak np. szeleszczenie papierem, przelewanie wody z jednego kubeczka do drugiego, uderzanie łyżeczką o szklankę, darcie papieru, dźwięk budzika, stukanie klockiem o klocek itp.
4. Odtwarzanie rytmu przez dziecko poprzez klaskanie, tupanie, uderzanie dłonią o blat stołu itp.
5. Odgadywanie przez dziecko liczby dźwięków. Dziecko układa tyle klocków lub patyczków ile usłyszało dźwięków.
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:42
"Zabawy i ćwiczenia języka"
Warunkiem prawidłowego wymawiania poszczególnych głosek jest m.in. sprawne działanie narządów artykulacyjnych. Wymowa każdej głoski jest uzależniona od odpowiedniego układu języka, warg czy żuchwy oraz wymaga innej pracy mięsni tych narządów artykulacyj-
nych.
Dlatego ćwiczenia narządów artykulacyjnych są bardzo istotne dla wyrazistości mówienia.
Jedne z takich ćwiczeń stanowią ćwiczenia i zabawy językowe. Dzięki nim dziecko nauczy się prawidłowego wyczucia i położenia języka.
Ćwiczenia, które tu proponuję mają na celu usprawnienie języka, opanowanie przez dziecko umiejętności świadomego kierowania i ustawiania języka podczas wymawiania poszczególnych głosek, co sprzyja z kolei doskonaleniu wyrazistości mowy.
Zachęcam wszystkich rodziców do wykorzystania z tych ćwiczeń i zabaw w domowym zaciszu wspólnie z dzieckiem.
ĆWICZENIA I ZABAWY JĘZYKA
1. Wysuwanie języka na brodę (zabawa w zmęczonego psa).
2. Ślimak- oblizywanie zębów językiem przy zamkniętej buzi ruchem okrężnym.
3. Zlizywanie z talerzyka za pomocą języka, np. serka lub jogurtu.
4. Liczenie przy pomocy języka górnych i dolnych zębów.
5. Wysuwanie z buzi języka raz w lewą raz w prawą stronę policzka.
6. Naśladowanie konika poprzez kląskanie językiem.
7. Zlizywanie z górnej wargi za pomocą języka, np. jogurtu, nutelli itp.
8. Wysuwanie z buzi tzw. szerokiego języka i chowanie go z powrotem do buzi.
9. Wysuwanie z buzi tzw. wąskiego języka i chowanie go do buzi.
10. Miseczka- wysuwanie z buzi języka i podwijanie czubka języka do góry.